Nytt samarbete ska stärka arbetet mot hunger

Foto: Eleaine Casap / Unsplash

Foto: Eleaine Casap / Unsplash

Ett nytt strategiskt samarbete mellan The Hunger Project och Matsmart har inletts. Tillsammans ska de lyfta lösningar för att minska hunger och skapa ett mer hållbart matsystem. Insatserna samlas runt Matsmarts nya egna varumärke: By Motatos.

Under våren lanserar Matsmart ett nytt varumärke, By Motatos – basvaror med noll svinn som vision. En procent av vinsten från försäljningen går till The Hunger Project. Lanseringen är en del av ett större partnerskap där den gemensamma visionen är att minska hunger och skapa ett mer hållbart matsystem.

– Stora insatser behövs för att vända utvecklingen av hungersituationen i världen och vi tror på samarbeten för att nå resultat. Matsmart är ett företag som tar ansvar och vill förändra ett ohållbart matsystem, vilket är en viktig del av hungerfrågan. De har dessutom en stark plattform där de når konsumenter på flera marknader. Vårt samarbete med Matsmart innebär att vi kan göra ännu mer för att minska hungern internationellt, och dessutom skapa medvetenhet kring hungerfrågan här hemma, säger Malin Flemström, vd The Hunger Project Sverige.

Akut läge i hungerfrågan
Hungerfrågan står högt på agendan i spåren av pågående pandemi, som satt enorm press på världens matsystem och blottlagt allvarliga problem kopplade till matförsörjning, klimat och hälsa. FN befarar att 220 miljoner människor kommer att hamna i akut hunger som ett resultat av Coronapandemin, vilket är en ökning på 82 procent sedan innan pandemin bröt ut.

– Vi är duktiga på att jobba med livsmedelsbolagen för att minska matsvinnet. Men vi ser att vi med vår storlek kan göra ännu mer för en snabbare positiv utveckling i hungerfrågan. För att komma tillrätta med de enorma problemen med hunger måste man titta på många delar samtidigt, att inleda ett samarbete med The Hunger Project känns självklart i det perspektivet. Partnerskap som detta är avgörande för att kunna ha ett brett angreppssätt, säger Sofia Syrén, marknadsdirektör för Matsmart.

För att vända utvecklingen talas det ofta om att det behövs samverkan mellan offentliga, privata och ideella aktörer. Frågar man den yngre generationen betonar de särskilt företagens möjligheter och ansvar för att lösa utvecklingsfrågor*.

– Synen på varumärken och företag är helt klart en annan idag än vad den var för några decennier sen. Och vi är ju ett perfekt exempel på att folk har rätt. Ett bolag startat för att lösa ett hållbarhetsproblem. Nu ska vi skapa ännu mer impact ihop med The Hunger Project
, säger Sofia Syrén. 

*Unga om hunger. En marknadsundersökning med 1 000 ungdomar i åldrarna 16–25 för att ta reda på vilka kunskaper och attityder de har kopplat till hungerfrågan.

Föregående
Föregående

Fyra av fem lärare efterlyser kompetensutveckling kring klimatförändringarna

Nästa
Nästa

Hur influencers kan få oss att lämna vår egen värdegrund