Hur influencers kan få oss att lämna vår egen värdegrund

Foto: Angela Franklin / Unspash

Foto: Angela Franklin / Unspash

Lina Bjernheim-Vedin har dykt ned i ämnet influencer och dess påverkan på oss konsumenter. Vi kommer att publicera en artikelserie i detta ämne och vi ser fram emot era kommentarer och frågor runt detta.

Är du påverkad av de influencers du följer?


Vi har alla åsikter och värderingar, som vi håller kära. De representerar ju oss som individer och med dessa placerar vi oss i olika kategorier och nivåer i samhället, både självutnämnt och utplacerat av andra. Det är ju dessa åsikter och värderingar vi går till för inre rådgivning när vi ställs för utmaningar.

Men vad får oss att släppa vår värdegrund och varför har influencers makten att rucka våra starka fundament och kan leda oss bort från våra värderingar och lyssna på främlingar vi från början kanske inte ens gillar?

Börjar man nysta i frågan kan man hitta trådar till det biologiska, rädslan att hamna utanför gruppen. Den rädslan är stark och en drivkraft som lätt kan missbrukas och byggas på med hjälp av algoritmer som boostar baserat på antal följare, likes och kommentarer.

Det är också det vi ser; vackra eller provocerande bilder, följt av blodröda hjärtan och indikationer på att det är många som tycker bra eller dåligt om inlägget. Men det är populärt, för antalet kommentarer står ut, berättar att du var inte ensam om att gilla eller provoceras av innehållet. Nyfikenheten tar över och du öppnar upp för att läsa eller lägga en egen kommentar.

Under 2000-talet har bloggare och influencers - som bloggarna idag kallas då de finns på och skapar inflytande via flera olika plattformar - påverkat vad vi tycker, gillar och konsumerar. De har fått makten att genom sina kanaler annonsera, hylla eller dissa produkter, varumärken och trender. Men vad är det som får oss att stanna upp och lyssna?

Studenten Mamduh Halawa har i sitt arbete studerat vår psykologiska påverkan och skrivit en målande bok i ämnet. Han granskar forskning om sociala medier på ett lättsamt och objektivt sätt för att ge oss läsare en inblick i hur och varför dessa medier fungerar som de gör.

Hur biologi utnyttjas av sociala medier, om psykologiska trick byggs in i appar för att manipulera vår uppmärksamhet, samt hur de sociala medierna påverkar vårt välmående och minne gås noggrant igenom i boken. Även skrämmande frågeställningar om sociala medier kan förändra våra hjärnor tas upp.

Hur långt kan influencers gå i sina kanaler innan folk slutar lyssna eller köpa vad de säger? Kanske när influencers uppmanar sina läsare att äta fiskleverolja, för det botar nästan allt - även cancer.  Eller är det när man uttrycker grovt kränkande åsikter och går till angrepp mot de som kommenterat negativt på ens inlägg? Då är det frågan om hur vi ska hantera det och vems är ansvaret? Är det annonsören, plattformen eller influencern själv som har det övergripande ansvaret? Och om influencern är minderårig, ligger hela ansvaret på föräldrarna?

Här kan vi även fundera på hur läsaren påverkas - börjar de tycka likadant eller slutar de följa influencern? Trenden har visar att de i de flesta fall slutar många följa medan i andra fall att kontroversiellt driver trafik, även det. Kanske på sikt otrogna följare, men de skapar samma siffror i den aktuella besöksstatistiken som en hängiven följare.

Som annonsör får du också siffror på hur många följare och vilken interaktionsgrad influencers skapar, men hur mycket av detta är bluffsiffror? De prisbelönta journalisterna Julia Lundin och Yasmine Winberg har under en längre tid granskat detta i sitt arbete och även skrivit boken Badfluence, som med hjälp från forskare, experter och influencers har skapat en mer aktuell bild av hur enkelt vi kan förvränga verkligheten i sociala medier och förflytta människor från sina egna värdegrunder till att gilla eller köpa ett varumärke de inte alls delat värderingar med.

Det här är ämnen som vi tampas med i vardagen både som konsument och annonsör, men vi ska inte glömma att det även finns många influencers som aktivt arbetar för att skapa positiva trender och trovärdighet för sina kanaler och de annonsörer som får exklusivt utrymme där. 

Har du funderat på hur du tänker och agerar? Vill du veta mer rekommenderar vi att du läser  LIKE av Mamduh Halawa & BADFLUENCE av Julia Lundin & Yasmine Winberg.

Vi på Green Communication arbetar dagligen med ett nätverk av gröna och medvetna influencers och kan också hjälpa er organisation med hur ni ska arbeta medvetet och framgångsrikt med influencer marketing.

Lästips:

LIKE av Mamduh Halawa

BADFLUENCE av Julia Lundin & Yasmine Winberg


Text av: Lina Bjernheim-Vedin från Idea:Lab

 

Föregående
Föregående

Nytt samarbete ska stärka arbetet mot hunger

Nästa
Nästa

WWF och GANT ingår vattensamarbete