
Analys & rapportering
Om du inte vet var du är, så är det svårt att veta vart du ska
Den första etappen på hållbarhetsresan består av att analysera nuläget. Var befinner ni er idag och vad har ni gjort fram tills nu. Det finns många frågor att ställa och många svar att upptäcka.
Miljöanalys, social påverkansanalys eller ekonomisk hållbarhetsanalys är några exempel på analyser som kan vara aktuella att genomföra för att kunna ta de första stegen mot en position som en mer hållbar aktör. Genom att dokumentera arbetet i en rapport systematiserar ni arbetet, säkerställer lagkrav och ökar transparensen.
Vi hjälper er med:
Hållbarhetsanalyser och kartläggningar
Med en hållbarhetsanalys får du en ögonblicksbild över nuläget och en möjlig startpunkt för ett kontinuerligt arbete mot mer hållbara resultat. När hållbarhetsanalysen används för att utveckla verksamheten och genomföra förbättringar så kan bidra till att öka såväl effektivitet som konkurrenskraft. Du kan läsa mer nedan om
Hållbarhetsrapportering
Hållbarhetsrapportering är avgörande för små och medelstora företag för att visa sitt engagemang för miljö och socialt ansvar. Genom att rapportera om hållbarhetsarbete kan ni stärka ert varumärke, attrahera kunder och förbereda er för framtida regleringar.
Anpassning till CSRD
Även om små och medelstora företag ännu inte är skyldiga att uppfylla alla CSRD krav så berörs alla som själva har större kunder. Därför är det av stor vikt att tidig börja anpassa sin redovisning till CSRD för att uppfylla kundernas krav och säkerställa affärsrelationer med större företag. Det hjälper dig också att rusta er för framtiden och stärka er marknadsposition genom ökad transparens.
Klimatberäkning
Klimatberäkning handlar om att räkna ut faktiska utsläppsmängder, ofta i ton koldioxidekvivalenter (CO2e).
Varför göra en hållbarhetsanalys?
Att genomföra en hållbarhetsanalys är ett viktigt steg för små och medelstora företag som vill förstå sin påverkan på miljön och samhället. Genom en sådan analys identifierar ni era nuvarande hållbarhetsutmaningar och möjligheter, vilket hjälper er att utveckla strategier för en mer hållbar verksamhet.
En hållbarhetsanalys ger er insikter om hur ni kan minska er miljöpåverkan, effektivisera resurser och stärka ert varumärke genom ansvarstagande. Den hjälper er även att ligga i framkant och möta de ökande kraven från kunder, investerare och myndigheter på hållbara affärsmetoder. För små och medelstora företag kan detta innebära allt från att reducera energiförbrukning till att utveckla mer hållbara produkter och tjänster.
Olika typer av hållbarhetsanalyser .
Miljöanalys: Kartlägger er verksamhets direkta och indirekta påverkan på miljön, såsom utsläpp, resursanvändning och avfallshantering.
Social hållbarhetsanalys: Fokuserar på hur er verksamhet påverkar anställda, leverantörer och samhället i stort. Detta kan inkludera arbetsförhållanden, jämställdhet och lokalsamhällens välmående.
Ekonomisk hållbarhetsanalys: Bedömer hur ert företag kan balansera lönsamhet med hållbara investeringar och strategier för långsiktig tillväxt.
Hållbarhetsrapportering: Omfattar en genomgång av era hållbarhetsdata för att säkerställa att ni rapporterar enligt standarder som GRI eller andra relevanta riktlinjer..
För mindre bolag skräddarsys analysen utifrån era behov. Genom att göra en hållbarhetsanalys får ni en tydlig bild av var ni står idag och hur ni kan utvecklas för att möta framtidens hållbarhetsutmaningar.


