Fyra av fem lärare efterlyser kompetensutveckling kring klimatförändringarna

Foto: Bermix Studio /Unsplash

Foto: Bermix Studio /Unsplash

Fyra av fem lärare anser att de inte får tillräckligt stöd och kompetensutveckling från skolledningen gällande klimatförändringarna. Även i förskolan finns ett läroplansuppdrag inom hållbar utveckling och nu har edChild, en unik modul för läroplansområdet Hållbar utveckling som både kompetensutvecklar och stärker pedagogers förmåga att undervisa, blivit utvald till 2021 Education for Sustainable Development Award från World OMEP. Med ett erkännande från den mest prestigefyllda organisationen i branschen är nu edChilds fokus att göra sin app tillgänglig för fler pedagoger inom förskolan.

– Det är med stor glädje edChild mottar OMEPs utmärkelse. I förskolan har vi ett ansvar att lägga grunden till ett intresse och ansvar för en hållbar utveckling, och i edChild gör vi det i ett konkret sammanhang för barnen i förskolan. Genom vår teknik kan pedagoger lättare mötas, och inspirera med sin – och inspireras av andras – fantastiska kunskap, säger Sofia Zätterström, medgrundare och VD för edChild.

edChilds digitala lösning för fortbildning kombinerar forskning, kollegialt lärande och EdTech för att stärka pedagogers förmåga att undervisa om hållbar utveckling. edChild startades i augusti 2019 tillsammans med Hoppetossa Förskolor under implementeringen av den nya läroplanen för förskolan, Lpfö 18, där området hållbar utveckling betonades. Under projektets gång har fler förskolor och pedagoger anslutit sig till edChild, och idag använder drygt 800 pedagoger edChild. I september 2020 lanserades en färdig produkt. 

– edChild är ett fantastiskt verktyg för oss som jobbar med det pedagogiska arbetet i barnens undervisning varje dag. Det hjälper oss att tillsammans med barnen gå från görande till lärande och förståelse på ett sätt som jag inte sett något annat verktyg eller plattform göra tidigare, säger Helen Oskarsson, platsansvarig på förskolan Hoppetossa Raketen.

I edChild-appen hittar pedagoger en introduktion till hållbar utveckling, framtagen av förskollärare tillsammans med en forskare, och förslag på forskningsartiklar och böcker för fördjupning. Vidare kan pedagoger interagera med varandra och dela pedagogiska aktiviteter inom förskoleuppdraget. Inom området hållbar utveckling finns det drygt 300 aktiviteter att välja bland, till exempel hur man arbetar med demokrati eller hur olika val bidrar till hållbar utveckling, och det är möjligt att söka aktiviteter baserat på exempelvis ålder.

– Vi tillgängliggör nu appen edChild gratis för individuella pedagoger. Vi vill att så många som möjligt ska få ta del av det material som togs fram inom ramen för modulen som fått OMEPs utmärkelse, samt uppmuntra till fortsatt kollegialt lärande för att stärka utbildningen och undervisningen inom hållbar utveckling, säger Sofia Zätterström.

edChild finns tillgänglig som app för pedagoger, och som webbgränssnitt för rektorer/pedagogiska ledare. Appen finns att ladda ner i AppStore och på Google Play. Önskar man ansluta sig med hela sin förskola/huvudman, och då bl a få tillgång till webbgränssnittet, kontaktar man edChild direkt.

Föregående
Föregående

Textilavfall blir unika återvinningsprodukter

Nästa
Nästa

Nytt samarbete ska stärka arbetet mot hunger