Riskerar ditt företag dö ut med fossila bränslen och förlegade synsätt?

Foto: Alexander Tsang / Unsplash

Foto: Alexander Tsang / Unsplash

Employer branding betyder att du bygger ditt varumärke som arbetsgivare. Men hur gör man det smart och långsiktigt?

Det är många frågor som ska vägas in när du betygsätts som arbetsgivare för den som söker efter nytt jobb. Jämställdhet, hållbarhet, värdegrund, personalvård, diskrimineringsfrågor och företagskultur är några av de punkter du som arbetsgivare måste vara duktig på att hantera. Du måste mer än att ha en plan, du måste också handla enligt den planen.

Ett företag som arbetat hårt med dessa frågor och också utsågs till Årets Employer Branding-företag 2019, är servicebolaget Sodexo som enligt motiveringen har ”lyckats fokusera och framhäva den bredd av möjligheter som finns för unga talanger inom företaget”.

"Ett bra varumärke bidrar till att man kan behålla och attrahera talanger. Det handlar om kompetensförsörjning, som är väldigt viktigt för oss", säger Azita Shariati som är VD på Sodexo i en intervju hos motivation.se

I en diversifierad värld finns det många saker som kan skrämma bort potentiell arbetstagare , men få saker är nog så känsligt som diskriminering. Det rör sig om områden som ålder, kön, sexuell läggning, där du som arbetsgivare har ett ansvar att stävja all form av utanförskap och trakasserier, genom ett handfast arbete och en väletablerad företagskultur, vars rötter ska ligga i företagets värdegrund.

För några år sedan var empoyer branding ett relativt nytt koncept på den svenska arbetsmarknaden, även om många företag varit duktiga på att arbeta med sin värdegrund och hitta sätt att låta den genomsyra verksamheten och inte bara låta den vara en tom fras för att attrahera viktiga kunder.

Ett företag som tidigt arbetat med detta är IKEA, där kulturen varit viktig och internrekryteringar är standard för att personalen inte vill lämna bolaget.

"Vi välkomnar alla människor som delar våra värderingar och vår tro på människor. Kunskapen och kompetensen kan vi tillföra. Människor som kommer in i organisationen vet att det finns många olika utvecklingsvägar och tack vare att Ikea finns på så många marknader är den interna rörligheten stor", berättar IKEA Sverige´s HR-chef Karin Bergman

Över 7 000 studenter och unga akademiker fick frågan om vad som utgör en bra arbetsgivare.

De arbetsgivare om arbetar aktivt för ett bättre klimat och prioriterar mångfald på arbetsplatsen kommer enligt undersökningen att attrahera flest kompetenta "young professionals".

Det kommer alltså inte finnas några genvägar för företag att lyckas i framtiden. För att attrahera rätt kompetens för att skapa tillväxt, behöver du vara en ansvarstagande arbetsgivare - både mot naturen och människan.


Artikelförfattare Lina Bjernheim Vedin på Idea:LAB

Föregående
Föregående

11 tips på hur du firar en mer hållbar påsk

Nästa
Nästa

Mindre importerat kött på tallriken i pandemin