Ny rapport: Två av tre kommuner skickar fortfarande enbart fysiska brev

Bild: Kivra

Bild: Kivra

Regeringens mål är att myndigheter, kommuner och regioner ska vara bäst i världen på digitalisering. Men en ny rapport från Kivra visar att nästan 200 kommuner fortfarande enbart skickar fysiska brev. De kommuner som använder digitala utskick gör det dessutom i mycket liten utsträckning.

I rapporten ”Vägen till framtidens post”, som släpps idag, har Kivra kartlagt utvecklingen av digital post i kommunerna. Kartläggningen visar att det bara är möjligt för medborgarna att få digitala utskick från 92 av 290 kommuner. Detta trots att det ända sedan 2013 har varit möjligt för kommunerna att skicka digital post på ett säkert sätt via den statliga infrastrukturen Mina meddelanden.

Ökningen av antalet kommuner som ansluter till infrastrukturen för digital myndighetspost går långsamt, och totalt skickas uppskattningsvis inte ens en procent av posten från Sveriges kommuner digitalt – trots att det skulle innebära besparingar på runt 250 miljoner kronor per år, och stora miljömässiga vinster.

I rapporten presenteras även en opinionsundersökning Kivra genomfört i samarbete med Kantar Sifo. Den visar att sju av tio svenskar vill att kommuner, regioner och myndigheter ska skicka post digitalt i större utsträckning än idag. Av de som redan har en digital brevlåda – nästan halva Sveriges vuxna befolkning – är andelen åtta av tio.

– Digital myndighetspost är en viktig pusselbit i digitaliseringen av Sverige. Den ger stora samhällsvinster, och är helt nödvändig om Sverige ska vara bäst i världen på att ta tillvara digitaliseringens möjligheter. Så det är oroväckande att så få kommuner är anslutna och att utvecklingen går så sakta, säger Anna Bäck.

– Med rapporten vill vi dels peka på att det är förhållandevis enkelt för kommunerna att påbörja sin resa, dels visa vilka förbättringar digitala utskick leder till för både privatpersoner och företag. Men även att det ligger i kommunernas eget intresse då de kan spara pengar, få en mer effektiv förvaltning och erbjuda en tjänst som medborgarna efterfrågar, avslutar Anna Bäck.

Föregående
Föregående

Ny rapport visar klimatfördelarna med återbruk av IT-utrustning

Nästa
Nästa

Rädda Barnens nya rapport lyfter ensamkommandes egna röster: ”Jag missar ju bara min tid liksom, mitt liv”