GC gästbloggar på Backing The Future

Foto: Mateos Campos /Unsplash

Foto: Mateos Campos /Unsplash

Maria på Green Communication gästbloggar på Backing The Future. Ämnet är hur influencer kan påverka sina följare att bli mer klimatsmarta. Eller inte.

Världen närmar sig en katastrof.
Ja, det vet vi alla nu. Vi vet också att det är vårt egna fel, alltså det är vi människor som har orsakat den högsta koldioxidhalten på 800 000 år. Jorden blir allt varmare och det får stora konsekvenser.  Vi vet också att det är vi i de allra rikaste länderna som orsakar de största utsläppen och de i utvecklingsländer lider av dem mest och snabbare än vi gör. Särskilt kvinnorna – men det är en annan historia. Det jag vill prata om nu är varför inte vi gör mer. Varför inte fler ställer sig på gator och torg för att få politiker, näringslivet att vidta åtgärder. Rädda vår planet! Rädda våra barns framtid! Kan personerna vi ser upp till allra mest vara en del av problematiken och kan dessa influencers genom andra beteenden ställa allt till rätta igen? 

Vi fortsätter mer eller mindre som tidigare TROTS alla larm. Trots att vi har bevittnat både bränder, översvämningar, torka och många andra fenomen som direkt går att härröra till ökade koldioxidhalter i atmosfären. Nu är det precis bredvid oss.

Jag tror att vår nonchalans beror på att vi vill göra som grannen, kompisen och kollegan gör. Inte bara det, vi vill se ut som henne och vara som henne. Sociala medier och dess influencers, som gjort entre i var mans och kvinnas liv, har inte gjort saken bättre. Bilder på alla lyckade människor med nybyggda altaner, precis hemkomna efter en milsrunda innan klockan 6 på morgonen. För att inte tala om resorna! Jag behöver sol och komma bort. Vi smög iväg till Spanien. En weekend i London!

Modeindustrin står för uppemot tio procent av de globala utsläppen av växthusgaser. Närmare 92 miljoner ton avfall skapas årligen vid klädproduktion! Vi skänker tonvis med kläder i veckan till Stadsmissionen. Vilket slöseri! Det kostar 10 000 liter vatten för ett par jeans att framställas. Var är klädskammen? Ja, vi behöver kläder men behöver vi mode? Nej vet du vad jag tror att vi behöver? Vi behöver förebilder som visar att det går utmärkt – om inte bättre – att hitta sin egna stil på Myrorna och Blocket. Vi behöver förebilder och influencers som visar hur mysigt det är att vandra i svenska fjäll, ta ett kvällsdopp i svenska sjöar, grilla med grannen och tågluffa i Sverige. Vi behöver många som inte vill köpa säsongens kavaj eller skor. Som inte vill yoga i Thailand, inte vill bidra till mer utsläpp för att man ska ha semester.

Lek med tanken att Bianca Ingrosso har bestämt sig för att 2022 ska bli ett köpfritt år. Att Isabella Löwengrip ska ha ett flygfritt år. Att TV4 bara ska ha vegankockar som inspirerar till festliga och vardagliga recept. Att det är o-coolt att släppa ut mer koldioxid. Att det får räcka nu. Tre kanaler med miljontals följare och fans. Vad skulle inte bara de tre kunna åstadkomma för klimatet?

Långnäsa till alla som fortsätter som förut. Låt de skämmas. Lyft fram de som vill planeten gott, för de som vill planeten gott vill också som oftast både djur, natur och människan gott. Och när vi har kommit dit då kanske vi inte bara räddar planeten utan hela mänskligheten.

Det kan vi väl kalla hållbart?

På Green Communication kan du se ett axplock av många fantastiska influenser som skriver om hållbar mat, mode, skönhet, hälsa och livsstil. Det borde vara det enda som är intressant just nu. Vi har inte tid för annat. Vi har inte råd.

Av: Maria Ingels – Grundare av Green Communication
Källor: WWF, Johanna Leymann, Stadsmissionen och forskning.se

Föregående
Föregående

Who’s got the time to live sustainably?

Nästa
Nästa

Tise kampanj med hållbara influencers