Tise kampanj med hållbara influencers
Foto: Lina Paciello, Filippa, Johanna Leymann och Warginna i deras samarbete med Tise.se
Under modeveckan i Stockholm rullade TISE ut sin kampanj tillsammans med Slow Fashioninfluencers på Green Communication. TISE är en app där man kan sälja och köpa kläder second hand. På appen skapar man sin egna profil där du kan lägga upp listor på önskade plagg och säljer dina kläder i en egen profil. Upplägget påminner om instagram där du kan gilla, följa och kommunicera enkelt med profilägaren.
Warginna, FariFashionistaFilippa, Johanna Leymann och Lina Paciello ingick i kampanjen och fick i uppdrag att marknadsföra den populära secondhandappen.
Trots att det är stort fokus på hållbarhet så upplever jag att mycket fortfarande är business as usual. Det är kollektionssläpp och nya produkter i massor. Det är must-have-snack och konsumtionspepp. Och det är volymer av plagg.
Det samtidigt som vi vet att hållbart mode handlar om att förlänga livslängden på det som redan existerar. Och att sätta färre nya saker på marknaden.
Vi måste helt enkelt snacka lite mer om elefanten i rummet: mängden nya plagg. Och det orimliga i att vår modekärlek idag främst verkar handla om nya grejer med kort livslängd. Säger Hållbarhetsprofilen Johanna Leymann på sin instagram.
De fyra profilerna som var med i kampanjen vurmar för second hand i första hand. De beskriver problematiken om att vara en “fast consumer” och att vi måste sluta konsumera. Sluta shoppa nytt och efter senaste trend. Det håller inte vår planet för.
Warginna summerar och påminner VAR problematiken ligger:
Runt 80% av ett plaggs klimatpåverkan sker i produktionsfasen då det går åt hiskliga mängder energi, vatten och kemikalier (källa: Naturvårdsverket). Att tänka cirkulärt ÄR framtiden!
Klädindustrin släpper ut mer växthusgaser än både flyget och sjöfarten tillsammans (Källa: FN:s handelsorgan Unctad).
Vi skulle kunna spara 8100 liter rent vatten per person om vi köpte 1 kilo mindre nytt och 1 kilo mer second hand på ett år. (Källa: YouGov)
Om en miljon personer hade köpt sitt nästa plagg second hand hade vi sparat jorden 6 miljoner KILO koldioxid (källa: @1millionwomen).
Kampanjen pågår under september på profilernas instagramkanaler.