Prenumererationstjänst för elbilar lanserar i Sverige!

Photo by Juan Di Nella on Unsplash

Lanseringen av imove.se innebär att Sverige får sin första prenumerationstjänst av elbilar som möjliggör tillgång till en elbil utan leasingens bindningstid eller bilköpets kapitalinsats. Prenumerations-modellen minskar inträdesbarriärerna för att bli en elbilsanvändare och kommer ta Sverige närmare klimatmålet på 1 miljon elbilar på vägarna år 2030. Tjänsten har redan gjort succé i Norge de senaste tre åren där imove A/S tillsammans med samarbetspartnern och delägaren Hedin Bil har sett en tillväxt på över 800 elbilsprenumeranter av allt från Volkswagen e-up till Tesla Model 3 och Polestar 2. Den svenske mobilitetsentreprenören Magnus Engervall är nytillsatt Sverigechef och siktar på att Sverige har sina första 500 elbilsprenumeranter innan årets slut.

Den 17 februari lanserade imove.se som första prenumerationstjänst för elbilar i Sverige. I likhet med t.ex. Spotify eller Netflix, är tjänsten prenumerationsbaserad utan bindningstid med ett brett utbud av elbilar att välja mellan. Imove surfar på trenden av flexibelt tillgängliggörande istället för ägande och har valt att satsa på enbart 100% batteridrivna elbilar i bilflottan för att profilera sig som ett tydligt miljöalternativ. Att ge fler en möjlighet att testa att leva med en elbil utan stora förpliktelser är nyckeln till en ökad elbils-adoption i samhället enligt grundaren Hans-Kristian.


”Att köpa eller leasa en elbil är ett stort steg för många. För stort steg. Vi minskar inträdesbarriärerna till elbilsanvändande vilket vi är övertygade om kommer öka antalet heltidsanvändare av elbilar i framtiden”.

Hans-Kristian Aas, VD imove A/S

Bilprenumerations-konceptet eller Car Subscription som det heter på engelska, har ökat lavinartat världen över och framträdande konsultbyråer så som McKinsey, Accenture & Front & Sullivan uppskattar att bilprenumerationer kommer utgöra 20-25% av alla nya nyregistrerade bilar redan år 2025. Leverantörer av konceptet erbjuder ett problemfritt bilanvändande där bilen levereras till dörren, däck-byten och service tas hand om och användaren kan när som helst säga upp eller ändra prenumerationen när bilbehovet inte längre finns eller ändras. Imove erbjuder även obegränsad körsträcka och en större ”Fjällenbil” 10 dagar om året som en del av månadskostnaden så att hushåll med två bilar ska kunna gå över till enbart en elbilsprenumeration men fortfarande kunna genomföra de längre semester-resorna.

”Den trögrörliga bilbranschen går nu igen en total strukturomvandling på rekordtid där kunder erbjuds problemfri tillgång till bil utan några förpliktelser. Privatleasing var första steget. Bilprenumerationen är nästa nivå.”

Mobilitetsentreprenören Magnus Engervall som introducerade bildelning mellan privatpersoner i Sverige 2011 (nu snappcar.se) har tagit sig an utmaningen att få svenskarna att bli elbils-prenumeranter. Han fick upp ögonen för trenden under sina tre år som Innovation Lead för SKODA AUTO DigiLab i Prag, där han utvecklade nya mobilitetskoncept åt biltillverkaren SKODA AUTO. Magnus har initialt satt upp ett team på fyra personer i Stockholm och Uppsala som blir de två första svenska städerna där imove lanserar i Sverige.

Föregående
Föregående

Coronapandemin driver upp värdet på begagnad elektronik

Nästa
Nästa

Studenter kan stämma svenska staten