Mensfattigdom i Sverige: 1 av 5 har inte råd med mensskydd

Foto: Gemma Chua/ Unsplash

Foto: Gemma Chua/ Unsplash

Det svenskgrundade varumärket Intimina har genomfört en enkätundersökning som visar att 1 av 5 menstruerande inte haft råd med mensskydd vid ett eller flera tillfällen det senaste året. Och bland unga, arbetslösa och sjukskrivna är siffrorna ännu högre.

Mensfattigdom, eller period poverty, är en stor global utmaning som drabbar menstruerande flickor, kvinnor och ickebinära över hela världen. Mensfattigdom handlar främst om bristen på mensskydd, säkra, hygieniska utrymmen att använda dessa på, liksom rätten att hantera sin menstruation utan skam eller stigma. På många platser i världen är detta en stor utmaning, som hindrar barn och unga från utbildning och vuxna från arbete och ett drägligt liv. 

I maj genomförde Intimina tillsammans med Pink Room en enkätundersökning för att undersöka hur många svenskar som vid något eller flera tillfällen de senaste året inte haft råd med mensskydd. Och resultatet är drabbande. 

Varannan arbetssökande och sjukskriven har inte råd med mensskydd
Enkäten undersökte hur många menstruerande personer i olika åldrar och med olika sysselsättning som någon gång det senaste året erfarit att de inte har råd med mensskydd. Det samlade resultatet visar att hela 21 % av de svarande vid något tillfälle det senaste året inte haft råd att köpa mensskydd. Av dessa har 41 % upplevt att detta påverkat deras psykiska hälsa negativt, 29% har upplevt att det hindrat dem från att upprätthålla hälsofrämjande vanor och 15% har varit tvungna att stanna hemma från skola eller arbete på grund av bristen på mensskydd.

Bland gruppen tonåringar är problemet än mer utbrett och bland svaranden mellan 13-17 år svarar 1 av 3 (33 %) att de inte haft råd med mensskydd vid ett eller flera tillfällen det senast året. Värst drabbade är dock arbetssökande och sjukskrivna, där nästintill varannan svarande (45 respektive 44,5 %) uppgett att de inte haft råd med mensskydd.

– Resultatet av undersökningen är chockerande. Oavsett vart i världen så är det ovärdigt att inte ha tillgång till mensskydd, många har kanske trott att länder som Sverige är skonade från mensfattigdom, men så är uppenbarligen inte fallet. Vi hoppas att undersökningen kan bidra till att öppna ögonen hos många, tillgång till mensskydd är ett grundläggande, basalt behov som inte ska vara en klassfråga, säger Elvira Eriksson, kommunikationschef på Intimina Sverige. 

Skänker menskoppar till ekonomisk utsatta mammor
I samband med Menstrual Hygiene Day skänker Intimina en menskopp för varje såld Intimina-kopp till organisationer som på olika sätt stöttar utsatta kvinnor. I Sverige skänks menskopparna till Barn till ensamma mammor, ett projekt inom Fryshuset som på olika sätt stöttar ensamstående mammor i ekonomisk och social utsatthet. En menskopp från Intimina kan användas i upp till 10 år och kan på så sätt minska kostnaderna för mensskydd radikalt.

Föregående
Föregående

McDonald's byter till bestick av trä – minskar användandet av plast med 28 ton per år

Nästa
Nästa

Kompostera mera och minska matsvinnet - en växande trend.