Varför influencer marketing?

Att marknadsföra en produkt eller tjänst har i alla tider varit en viktig del för ett företags tillväxt. Att köpa en annons i dagstidningen, en 7 sekunder lång reklam i TV-rutan eller en poster i busskuren har länge varit den ledande marknadsföringen. På senare år har dock en annan kanal expoderat - sociala medier. Här hänger alla typer av målgrupper flera timmar om dagen och antalet besökare fortsätter att växa med raketfart. Fler och fler företag har förstått den uppåtgående trenden och hoppat på socialmedia-marketing tåget, men varför?

Vad är influencer marketing?

Det som definierar influencer marketing är att stora och små profiler på sociala medier får, beroende på räckvidd och följarantal, ett arvode för att göra reklam för en produkt eller tjänst på sin kanal, det kan vara allt ifrån blogg och Facebook till Instagram, Youtube eller Tiktok, etc.

Hur effektivt är det?

Eftersom räckvidden på sociala medier är mycket beroende av algoritmer och engagemang kan det variera i effektivitet. Det som däremot är utmärkande i jämförelse med andra former av marknadsföring är att samarbetet ofta känns personligt och riktat - vilket det oftast är! Följaren väljer att följa en kreatörs innehåll eftersom den inspireras av dess innehåll, och det gör att det uppstår en form av personlig kontakt mellan profil och följare. Man kan jämföra det med att få ett tips av en vän eller familjemedlem, man litar helt enkelt på att dennes recension stämmer. Det blir alltså till största grad otroligt effektivt och följaren lägger ofta varumärket på minnet.

Skillnaden på små och stora profiler

Många brukar säga att det är mer effektivt att marknadsföra en produkt hos små influencers eftersom de ofta har högre engagemang. Varje ny följare är en tydlig framgång för kanalen och varje kommentar värmer på riktigt, något som inte sällan avtar hos de större profilerna. Samtidigt når de stora profilerna ut till fler och kan hjälpa till att sprida varumärket till en bredare publik. Här får man fundera på vad syftet med kampanjen är. Vi brukar rekommendera att man kombinerar stora och små profiler, eftersom det ger “the best of both worlds”.

Hur kan Green Communication hjälpa dig?

Green Communication är en samlingsplats för små och stora profiler som alla vill bidra till att fler gör bättre val. Våra influencers har byggt upp en hög trovärdighet hos sina följare och har därför högt engagemang. Vi hjälper ditt företag att hitta rätt i djungeln bland influencers - vem vill du ska representera din tjänst eller produkt?

Green Communication hjälper också de företag som inte har mycket erfarenhet inom influencer marketing att, utifrån budget och mål, hitta bra profiler för syftet. Med noggranna rutiner och avtal ser vi till att affären känns trygg och seriös, både för dig som kund men också för profilen. Hållbar marknadsföring handlar inte bara om klimatsmarta val, utan också om hållbar kommunikation mellan varandra. Vi vill förenkla infuencer marketing och få fler att våga testa. Vi vill tidseffektivisera marknadsföring genom att sköta kontakt mellan influencer och kund på ett välfungerande sätt.

Kontakta oss så bokar vi in en kaffe på stan eller via skärmen och pratar mer!

Föregående
Föregående

Att leva enkelt är svårt

Nästa
Nästa

Swappie!