Nudging - förflytta fokus mot det positiva
Gröna influencers uppmärksammade gamla husmorsknep för att hålla huset rent utan kemikalier, vilket ledde till att ättika sålde slut i många affärer. Trenden tog fart och det skapade till slut samarbeten med varumärken och positiva effekter på affärsresultat, men från början var det ett välmenat tips som skapade en brett anammad, miljöpositiv trend. Ett lysande exempel på hur man skapar en livsstilsförändring som bygger på en positiv kunskapsöverföring, även kallat Nudging.
Nudging kan också användas för att snabbare få en stor massa människor att agera på ett sunt sätt, som att tvätta händer under pandemin.
Ett företag som arbetar aktivt med nudging är Beteendelabbet:
"Nudging fokuserar på att identifiera beteenden, inte attityder. Det är ofta skillnad på vad personer säger sig göra och vad de faktiskt gör och det är i gapet mellan vilja och handling som nudging kan vara ett utmärkt verktyg. "
Vidare beskriver de att det inte handlar om att med shaming pressa någon att göra någonting eller tycka någonting;
"Tanken med nudging är inte att tvinga någon att ändra sitt beteende. Det handlar inte om att tjata på någon att sluta röka, bli vegan eller börja cykla istället för att åka tunnelbana. Inte heller handlar nudging om att stifta lagar och verkställa förbud kring olika beteenden. Nudging bör heller inte innehålla någon form av ekonomisk kompensation för den som “nudgeas”. Målet med nudging så som vi på Beteendelabbet arbetar med det är att skapa beteendeförändring som gynnar både individen, det affärsmässiga resultatet – och planeten.
Nudging har använts i olika projekt inom vitt skilda branscher och har till exempel resulterat i (klicka på länkarna för att läsa mer) ":
- minskat antalet komplikationer vid operationer med checklistor
- hjälpt fler människor till att spara för pensionen
- uppmuntrat kriminella att söka hjälp med födelsedagskort
- fått fler patienter inom psykvården att fullfölja sin behandling med sms
Nudging utgår från grundläggande psykologisk forskning, från evolutionsbiologi och inlärningsteori till förståelse för tankegenvägar och tankefällor, för att utifrån det förstå människan. Man kan kalla det för en forskningsbaserad människosyn, berättar Nudgingbolaget som är experter på ämnet.
Forskningen säger inte att vi är totala egoister utan snarare att “ja, vi försöker ofta göra saker som är bra för oss själva, men vi är också fantastiska på att ta hänsyn till andra och bry oss om deras bästa”. Det handlar mindre om egen eller andras vinning, och mer om att vi gör det vi anser vara bäst, rimligast och mest rättvist, skriver Nudgingbolaget.
Stanfordpsykologen BJ Fogg pratar om tre saker som behöver klaffa för att ett beteende ska ske:
1. Motivationen behöver vara tillräckligt hög
2. Förmågan måste finnas
3. Det behöver finnas en påminnelse om beteendet
Med all denna nya kunskap undrar vi vad mer vi kan ändra i samhället med hjälp av nudging, istället för att exempelvis skapa opinion genom skrämselpropaganda eller grupptryck.
Tanken är som en snöboll som växer för varje minut man spenderar på att fundera på den.