Johanna Leymann coachar Therese Lindgren i hållbarhetsresan!

Bild: Therese Lindgren Bild: Johanna Leymann

Att fast fashion industrin är old fashion är känt sen länge. Hur mår egentligen människorna bakom industrin och hur bli vårt klimat påverkat?

En av Sveriges största influencers Therese Lindgren gick i veckan ut med nyheten om att hon hädan efter inte kommer samarbeta med fler Fast Fashion företag, bakom hennes beslut fanns många anledningar - men arbetarnas dåliga villkor och den höga belastningen på klimatet var de främsta. Till hennes hjälp klev en av Green Communications hållbarhetsexperter Johanna Leymann in och tillsammans tog de fram elva stycken krav på hennes framtida samarbetspartners.

  • Att företaget har koll på hur stor total klimatpåverkan de har idag

  • Att företaget har en tydlig plan för att minska sina utsläpp

  • Att företaget arbetar aktivt med att minska antalet nytillverkade produkter

  • Att företaget har öppna leverantörslistor

  • Att företaget kan berätta hur mycket de som syr kläderna tjänar

  • Att företagen vet om att de som syr kläderna kan organisera sig fackligt

  • Att företaget inte ägnar sig åt greenwashing

  • Att företaget har skrivit under arbetsmiljöavtalet i Bangladesh

  • Att företaget inte fällts för sexistiskt marknadsföring

  • Att företaget följer aktuella lagar och regler som gäller vid reklamsamarbeten

  • Att företaget har en policy om att inte tillverka eller sälja produkter av djurpäls

Tack Therese för ditt modiga initiativ, du kan verkligen göra skillnad för våra barns framtid!

Källa: Frida Willander, 27/2-2022 (“Therése Lindgren inför kriterier på samarbeten: “Någonstans måste jag ju börja.”, Aftonbladet)

Föregående
Föregående

Kampanj med Inika Superfoods

Nästa
Nästa

Vegansk är inte lika med etiskt