Hela kommunlistan – så är takten i elbilsomställningen
Sundbyberg, Danderyd, Lund, Norsjö och Robertsfors håller högst takt i elbilsomställningen, medan Tomelilla, Strömsund, Hagfors, Hällefors och Sorsele får bottenplaceringar. Det visar en ny analys av andelen nyregistrerade laddbara bilar i landets kommuner för åren 2015–2022. Bakom analysen står Klimatkollen, 2030-sekretariatet och Power Circle.
Medborgarna har rätt att få koll på hur det går med klimatet i sin kommun. Därför tar vi nu tempen på några av de viktigaste omställningarna för att vi ska klara Parisavtalet. Vi börjar med utsläppen från trafiken och skiftet från fossilbil till laddbil. Med fakta på bordet vill vi bidra till ökad press på beslutsfattare att göra mer, säger Frida Berry Eklund, medgrundare till Klimatbyrån.
Rankningen av landets kommuner är baserad på ökningstakten av andelen nya laddbara bilar (elbilar och laddhybrider). Underlaget är statistik från Trafikanalys om nyregistrerade personbilar per kommun för åren 2015–2022.
– För att inte bomma transportsektorns klimatmål behöver kommunerna bättre verktyg, som att få bestämma parkeringsreglerna för sin gatumark. Dessutom bör stödet till kommunerna stärkas, så att hela landet kan vara en del av omställningen, säger Mattias Goldmann, grundare av 2030-sekretariatet.
Att snabbt öka andelen laddbara bilar har en potential att minska utsläppen från personbilstransporter med 3,3 miljoner ton till år 2030 och 5,5 miljoner ton till år 2045 enligt Klimatpolitiska rådet.
– Andelen fossildrivna bilar som rullar på våra vägar måste snabbt minska samtidigt som elektrifieringen behöver accelerera. Mer måste göras på alla nivåer för att stötta omställningen, säger Johanna Lakso, vd på Power Circle.
Utsläppen från personbilar som går på bensin och diesel står för 20 procent av Sveriges totala utsläpp (9,6 av 48 miljoner ton). I 104 av landets kommuner står transporter för över hälften av klimatutsläppen.