Företag som tar sitt klimatansvar står kvar som vinnare

Klimatsmarta företag är ett krav från många unga. Foto:  You X Ventures on Unsplash

Klimatsmarta företag är ett krav från många unga. Foto: You X Ventures on Unsplash

Tänk dig att alltid tävla om att ha flest och bäst saker i lådan och att lådan plötsligt ska vara både fysisk och digital. Att dessutom klara av ett ultramaraton när det längsta du sprungit är 5 kilometer på gymmets löpband. Det är vad dagens utmaningar, som ökad konkurrens på flera plattformar och en adderad utmaning som en pandemi, innebär för dagens företag.

De behöver också tackla frågan om hur de kan vara en attraktiv arbetsgivare för flera generationer med vitt skilda krav på vad arbetsgivaren ska göra för dem.

De unga som idag kommer från skolan och ska in i yrkeslivet är mer medvetna om miljön i naturen och på arbetsplatsen, än tidigare generationer varit i samma ålder. Hur mycket det har att göra med mer tillgänglig information i många flertalet informationskanaler efter en långsamt växande världsproblematik, eller den nästan jämnåriga Greta att göra, är svårt att säga.

Men en viktig fråga är hur det påverkar företagens roll att möta upp kraven och förväntningarna från arbetstagaren.

Franska studenter skapade i höstas ett manifest, där de uppmanat företag och regeringar att ta ansvar och att aktivt lägga resurser på att skapa en mer hållbar värld. Dokumentet spred det sig vidare och svenska studenter gjorde sin egna version av dessa krav i samband med FN´s klimatmöte den 3 december 2020. I detta manifest kräver studenterna "att företag och organisationer sätter ekologisk hållbarhet i centrum för sin verksamhet, för att vara aktuella som framtida arbetsgivare", skriver Kamilla Kvarntorp i en artikel hos Tidningen Kollega .

Intervjuer hon gör med experter på området bekräftar att studenternas krav är fullt rimliga och att det ligger ett stort ansvar på företagen att leva upp till de kravställningar som manifestet pekar på. Så frågan kanske blir hur många företag som är villiga att satsa på hållbarhet för att överleva. För utan stark arbetskraft kan det bli svårt att få verksamheten att gå runt.

Det är dock inte bara den yngsta arbetstagaren som driver frågan framåt. Här har även äldre konsumenter och företagskunder en stark inverkan.

"Ett hållbart företag får ett starkare varumärke. När konkurrensen ökar kommer medvetna företag som ligger i framkanten av utvecklingen att ha fördelar jämfört med mindre medvetna och utvecklade konkurrenter vilket gynnar tillväxten", skriver Hållbar Tillväxt Sverige AB och påpekar hur viktigt det är för företag att skapa en Ekonomisk Hållbarhet. Att det är viktigt för företagens överlevnad att hantera dessa viktiga frågor som någonting annat än floskler i årsredovisningen. De hävdar också att hållbarheten inte står som motsats till vinstintresse, då företagen vinner på att satsa på miljöfrågor och de sociala aspekterna inom hållbarhet. Det håller företagen på tårna att kunderna är medvetna och ställer krav.

Hur tar man som kund eller blivande arbetstagare reda på om företaget faktiskt gör jobbet på riktigt?

Här är några exempel på hur du kan ta reda på mer:

- Läs på hos företagens hemsidor om hur de arbetar med hållbarhetsfrågorna.

- Ställ frågan när du ska på intervju eller möte, vilka åtgärder de tagit och hur de mäter & utvärderar effekterna av arbetet.

- Fråga hur de gör för att möta upp kraven från sina anställda för att bli en hållbar arbetsplats för de anställda.

- Be om att få intervjua en eller flera av de anställda, där får du de mest nyanserade svaren.

Kvaliteten på svaret säger allt om det är spel för årsredovisnings-galleriet eller om de faktiskt lever som de lär, då det genomsyrar hela organisationen.


Artikelförfattare: Lina Bjernheim-Vedin från Idea:Lab

Föregående
Föregående

Volvo Cars ska vara helt elektriskt senast 2030

Nästa
Nästa

Lina Korsgren vann Tjejvasan 2021!