Så viktigt är innehållet i våra hudvårdsprodukter!
I dag är svenskar allt mer erfarna i att göra medvetna val som att konsumera ekologiskt, giftfritt och närproducerat. Men vad tycker svenskarna när det handlar om det vi har närmast kroppen – våra hudvårdsprodukter? Hälsobarometern 2020 visar att 39 procent har för vana att kolla upp vad deras hudvårdsprodukter innehåller. Och även om alla inte alltid ser över innehållet så uppger många att de tycker det är viktigt att hålla sig informerad.
Att vara medveten om vad man stoppar i sig och smörjer in kroppen med börjar bli mer utav en självklarhet än en trend. Allt fler produkter blir veganska eller ekologiska, och när hälsokedjan Life i sin undersökning Hälsobarometern 2020 frågar svenskarna om det är viktigt för dem vad deras hudvårdsprodukter innehåller, svarar en klar majoritet ja. Intresset för vad de egna hudvårdsprodukterna innehåller är dock högre bland kvinnor än män. Hela 11 procent fler kvinnor svarar att de tycker det är viktigt vad produkterna innehåller.Förutom att tycka att det är viktigt, uppger närmare två av fem svenskar att de faktiskt har som vana att kolla upp vad deras produkter innehåller. Även här ligger kvinnorna i framkant samtidigt som den mest engagerade åldersgruppen är de yngre i spannet 18–30 år.– Huden är kroppens största organ och för många oerhört känslig. Därför är det särskilt viktigt att ha koll på vad de produkter man använder faktiskt består utav. Det är även ett bra sätt att lära sig vad som bör användas för att få önskad effekt. Innehållet i hudvårdsprodukter påverkar inte bara ens yttre utan kan faktiskt även påverka miljön, vilket är ytterligare en anledning att reflektera kring innehållsförteckningen på de produkter du köper, säger Maria Wiberg, hälsorådgivare på Life.
Ett par hundralappar på hudvård i månaden
Undersökningen visar att det är vanligast att spendera mellan 51–200 kronor varje månad på hudvård. Något som en tredjedel av svenskarna uppger, och där de som i störst utsträckning svarar detta är i spannet 51–65 år. Det är dock vanligare att de i den yngre åldersgruppen köper lite dyrare produkter. Närmare två av tio svenskar mellan 18–40 år menar att de lägger upp emot 400 kronor varje månad på hudvård.
Om undersökningen
Hälsobarometern 2020 är baserad på̊ en undersökning genomförd av IPSOS Norm på̊ uppdrag av Life. Undersökningen genomfördes i mars 2020 i form av en webbenkät. Totalt har 4 663 personer i Sverige, Norge och Finland mellan 18 och 65 år deltagit i undersökningen. Resultatet är statistiskt säkerställt och riksrepresentativt i samtliga länder med en signifikansnivå på 95 procent.