Burger King lanserar en växtbaserad restaurang i Stockholm

Onsdag den 8 mars kommer Burger King på Medborgarplatsen i Stockholm att omvandlas till en växtbaserad restaurang. Omvandlingen sker i samband med att Burger King nyligen lanserade nya växtbaserade produkter på menyn.

Under en månads tid kommer Burger King på Medborgarplatsen att endast servera växtbaserade produkter* som Plant-based Cheesy burger, Plant-based Royale, Plant-based nuggets, Plant-based Bac**King och Plant-based chili cheesy bites. Gästerna kan även prova på andra exklusiva växtbaserade produkter som enbart serveras under en begränsad period.

Leverantören av den växtbaserade burgaren är den erkända The Vegetarian Butcher och burgarna är utvecklade för att smaka och se ut som animaliskt kött. För att få till den härliga ostiga smaken på burgaren samarbetar Burger King med Violife och erbjuder deras goda, 100 % växtbaserade slices på alla de burgare som vanligtvis har ost i den växtbaserade restaurangen.

- Vi är glada att kunna introducera vår växtbaserade restaurang för våra gäster. Det är en god möjlighet för oss att testa produkter som ännu inte är en del av vår traditionella meny. Testet kommer ligga till grund för vår vidare produktutveckling och innovation. Förhoppningsvis kommer våra gäster att välkomna konceptet och stötta oss på vår framtida växtbaserade resa, säger Mads Billkvam, Country Manager på Burger King Sverige.

Under öppningsdagen den 8 mars, kl. 11.30 kommer de 100 första gästerna på Burger King Medborgarplatsen att få en goodiebag med unika gåvor samt en kupong som kan användas i den växtbaserade restaurangen.

För att skapa plats för de växtbaserade alternativen, arrangerar Burger King Medborgarplatsen en köttutförsäljning mellan den 6–8 mars, med 20% rabatt på allt på menyn.

Nya växtbaserade alternativ i hela Sverige
Burger King lanserade nyligen nya växtbaserade alternativ på menyn i hela landet. De nya växtbaserade produkterna är: Plant-based Royale, Plant-based Cheeseburger, Plant-based Whopper BBQ.

- Smakmässigt påminner produkterna väldigt mycket Burger Kings originalprodukter, de flesta är flamegrillade, och vår slogan Have it your way växer ytterligare med produkterna säger Billkvam.

Produkterna är framtagna för att erbjuda en större variation för de gäster som önskar äta mer växtbaserat, men inte nödvändigtvis är veganer eller följer en särskild diet.

*Vissa såser och haloumi innehåller mjölk och/eller ägg- dessa produkter är tydligt märkta.

Internationell framgång

- Efter framgångsrika växtbaserade Burger King pop up-restauranger i flera länder, inklusive Schweiz, Österrike och senast Costa Rica, är vi mycket glada över att kunna öppna en växtbaserad Burger King®-restaurang i Sverige. Vårt mål är att positionera Burger King som ledare och go-to för den mest välsmakande växtbaserade maten i fastfood-branschen, säger Carlos Zapata, Chief Marketing Officer för Burger King® EMEA.

Föregående
Föregående

8 mars

Nästa
Nästa

Global konvention överenskommen till skydd för världshavet