Badfluence? – makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier

Bild: Bokförlaget Atlas

Bild: Bokförlaget Atlas

De finns överallt i dina sociala medier, oavsett om de heter Alexandra Nilsson, Isabella Löwengrip eller Joakim Lundell. Influencers är vår tids nya älsklingar, men också tidernas minst granskade makthavare.

Med sin miljonpublik formar de en helt ny generation genom sina Instagram-flöden.I skuggan av strålkastarljuset har influencermarketing vuxit till en miljardindustri, men till vilket pris?

Badfluence? är en bok som går bortom det ytliga och undersöker hur samhället påverkas av den miljardindustri som växt fram de senaste 15 åren. Med hjälp av forskare, experter och influencers själva avtecknar Julia Lundin och Yasmine Winberg en värld av halvsanningar, bluffsiffror och smygreklam.

Om författarna:

Winberg, Yasmine

Yasmine Winberg är journalist på tidningen Resumé och har utsetts till ”Årets Journalist” 2019 – ett pris som delas ut av branschorganisationen Sveriges Tidskrifter.  När hon och kollegan Julia Lundin återkommande granskat smygreklam i sociala medier och ställt influencers och lagstiftare mot väggen har andra traditionella medier glatt intervjuat Youtubers på röda mattan. Badfluence? är […]

Lundin, Julia

 Julia Lundin är journalist på tidningen Resumé och har utsetts till ”Årets Journalist” 2019 – ett pris som delas ut av branschorganisationen Sveriges Tidskrifter.  När hon och kollegan Yasmine Winberg återkommande granskat smygreklam i sociala medier och ställt influencers och lagstiftare mot väggen har andra traditionella medier glatt intervjuat Youtubers på röda mattan.

Föregående
Föregående

Lykke är ett av nästan 1000 barn som deltog i Karlstads cykelkampanj

Nästa
Nästa

Det blåa ljuset från skärmar riskerar barn och ungas syn