Åtta av tio unga vill ha klimatundervisning i skolan
Drygt åtta av tio unga anser att det är viktigt med miljö- och klimatundervisning i skolan. Skolan är också ungas främsta källa till information om klimatet. Det visar en Novusundersökning beställd av Våra barns klimat.
– Skolan är en nyckelarena för att möta barn och ungas frågor, känslor och engagemang för klimatet. Därför vill vi att regeringen tar initiativ till ett klimatlyft för alla Sveriges lärare. På så sätt kan skolan bidra till att ta ett helhetsgrepp om klimatfrågan, säger Frida Berry Eklund, talesperson för Våra barns klimat.
Undersökningen visar även att många unga anser att individer bär ett stort ansvar, både när det gäller att lösa frågan och när det gäller vad unga själva kan göra – något som kan skapa ökad oro och känsla av skuld och ansvar hos de unga.
– Som lärare ser jag att vi behöver bli bättre på att hantera elevernas känslor i samband med klimatundervisningen och att öppna upp för lösningar bortom individuella beteendeförändringar. Att agera tillsammans med andra är en nyckel, både för att hantera klimatoro och för att skapa hopp för framtiden, säger Perikles Nalbantis, talesperson för Våra barns klimat och lärare på Mälarhöjdens skola.