Årstiderna är Årets hållbara retailföretag 2020

Nu är det klart att det ekologiska företaget Årstiderna tog hem det åtråvärda priset som Årets hållbara företag i Retail Awards 2020!

Nu är det klart att det ekologiska företaget Årstiderna tog hem det åtråvärda priset som Årets hållbara företag i Retail Awards 2020!

Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och branschtidningen Market och vinnarna presenterades den 21 september under en digital gala. Övriga företag som var nominerade i kategorin Årets hållbara företag var Lidl och Apotea.

“Vi har jobbat med hållbarhet i alla led i över 20 år. Ända sedan Årstiderna grundades har alla beslut tagits utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Vi är väldigt stolta över att få uppmärksammas för det arbete vi gör för planeten", säger Rachel Seow Sosa, Head of Sales, Marketing & Communications på Årstiderna.

Följande var motiveringen från juryn när Årstiderna valdes till Årets hållbara retailföretag under årets Retail Awards:

”Alla kan göra skillnad i varje tugga. Årstiderna möjliggör för konsumenten att göra det hållbara valet, som ibland upplevs som komplicerat, enkelt.”

Årstiderna levererar 100 procent ekologisk mat i Sverige och Danmark. Verksamheten har sedan 2003 en no fly-policy, vilket innebär att inga varor transporteras med flyg. Hela verksamheten CO2-beräknas, och företaget siktar på att CO2-räkenskapet ska vara i balans (klimatneutral) vid utgången av 2020. Dessutom är ett av verksamhetens mål att alla Årstidernas leverantörer ska ha sina CO2-räkenskap i balans år 2025.

"Vi vill hjälpa våra kunder att bli planetariska och göra val som är bättre för planeten. Det kan handla om att välja att äta vegetariskt istället för rött kött till middag. När man som kund handlar hos oss är det enkelt att vara mer hållbar – du är säker på att du får ekologiska råvaror som framtagits på ett så skonsamt sätt som möjligt ur ett klimat- och hållbarhetsperspektiv", berättar Rachel Seow Sosa.

Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och branschtidningen Market för att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln. Se vinnarna i alla kategorier här. 

Föregående
Föregående

Fortsatta satsningar på ekologiskt i Sverige

Nästa
Nästa

WWF om höstbudgeten: Rekordstor miljöbudget – nu krävs långsiktighet i åtgärderna