11 kvinnliga konstnärer ställer ut i den öppna utställningen Konsten att vara Kvinna
Över 100 ansökningar kom in till årets upplaga av den öppna utställningen ’Konsten att vara Kvinna’ på Miss Clara by Nobis. Nu öppnar utställningen där verk av 11 kvinnliga konstnärer valts ut och visas. Utställningen kan besökas på plats eller beskådas digitalt. Verken är till salu och samtliga intäkter går till organisationen Kvinna till Kvinna.
På internationella kvinnodagen den 8 mars öppnade ansökningen till Miss Clara by Nobis öppna utställning ’Konsten att vara Kvinna’. 11 verk, som alla berättar historien om hur det är att vara kvinna, har valts ut och visas nu på hotellet. Utställningen öppnar för allmänheten den 22 april och kan beskådas digitalt eller i hotellets bar fram till den 22 maj.
Samtliga verk är till salu och prissatta av konstnärerna. Nytt för i år är att intäkterna skänks till organisationen Kvinna till Kvinna, som jobbar med kvinnors mänskliga rättigheter i 20 länder. Konstnären skänker 50% av intäkten för sitt verk. För att konstnären ska få möjlighet att behålla den andra hälften skänker Miss Clara by Nobis resterande 50%.
Beskåda utställningen på Miss Clara, Sveavägen 48 eller digitalt missclarahotel.com/sv/konsten-att-vara-kvinna-2021
Medverkande konstnärer:
Dedele Bolia – Sisterhood (2020)
Styrkan som vi kvinnor utvecklar och besitter är något vi aldrig kommer sluta att beundra. Att kunna bära barn, sin avkomma som en dag kommer att förändra världen är ju det vackraste som finns här i livet. Vi är så starka, bäst på att stå upp för varandra trots alla förväntningar och normer som samhället har på oss. Och just därför vill jag fortsätta fotografera kvinnor.
Danielle Ricci Saccotelli - Yes I’m proud, Yes I’m unique, Yes I’m powerful, Yes it’s me (2021)
Daniella Ricci Saccotelli är en venezuelansk konstnär vars verk är en symbol för kvinnors frihet. I ett patriarkalt samhälle och kultur bryter hennes arbete av från samhälleliga normer genom att lyfta kvinnornas kraft och röster.
Starka former och färger bildar en kropp. En kvinnas kropp som unikt skriker skönhet. Linjer från själen blir till former som utstrålar frihet och en naturlig nakenhet som kräver makt. Verket är tillverkat av en återvunnen keramisk kruka, skulpterad med lera, målad med akrylfärg och skyddad med lack.
Iman Malmberg - Innerblom (2020)
Iman Malmberg ser målandet som en helande kraft och skapandet som ett nödvändigt ont. Hon finner ro och glädje i att få uttrycka sig i färg och form.Innerblom handlar om den inre resan och att stärka kvinnan och få henne att resa sig upp igen, att hitta sin inre styrka.
Magdalena Keller - Pleasures (2019)
Sedan sin examen från Konstfack har Magdalena jobbat professionellt med mode och design i många år. Utgångspunkten i hennes konstnärliga arbete är ofta den kvinnliga kroppen, dess former, och de villkor och begränsningar som möts i samhället. Former som hon utforskar vidare med inspiration från musik, rörelse och ljus. En visuell abstraktion av den kvinnliga orgasmen.
Maria Murphy - Dead Inside (2019)
Maria Murphy, född i Irland och bosatt i Stockholm, har alltid varit fascinerats av färgmaterial och figurativa konstverk. Efter konststudier vid Limerick School of Art and Design på Irland reste hon till Australien. Här väcktes en nyfikenhet på livet och dess figurer, färger och texturer vilket utgjort grunden för Marias konst. Utskrifter av Marias målningar säljs på www.mariamurphy.art
Kvinnor har använts som åtlöje hela konsthistorien. Maria ville skapa ett svar på det och har använt den 'kvinnliga blicken' som en motreaktion.
Nadja Habib - Symbiosis (2021)
Jag låter min erfarenhet av mellanförskap genomsyra mitt konstnärliga arbete. Idén handlar om att skapa egna samband och spegla samexistens från olika perspektiv genom att bryta mönster och använda kontrast. Inspiration hämtas från kultur, natur och matematik.
Symbiosis är en tolkning av frihet och kontroll på strukturell nivå. Det är en samlevnadsvision för människor, där olika kön växer sida vid sida med lika förutsättningar i livet. I kontrast betonas traditionella mönster som ligger till grund för uråldriga könsroller.
Åsa Larsson - Aniara (2021)
Jag är en Stockholms-baserad konstnär som har ett särskilt intresse för ‘our place in space,’ att uppenbara det outforskade, en utopi och en kuriositet av den omfattande rymden. Jag målar abstrakt med akvarell för att låta verket få effekten att utvecklas organiskt, sedan låta åskådaren skapa sin egen berättelse i hopp om att finna fridfullhet i konstverket.
Det sfärformade motivet, inte helt olikt en oupptäckt planet uppmärksammar oändligheten och hyllar enheten banbrytande ‘kvinnor i rymden’ som har haft modet att utforska det okända.
Lina Tivemark - Bathroom scribbles party shoe (2021)
Jag är 27, från Stockholm och började göra keramik år 2019. Nu är det allt jag vill göra och jag startade Studio Tivemark år 2020. Just nu experimenterar jag mycket, testar gränser och nya uttryck, men fokus är för det mesta på skulpturer och funktionell konst.
Bathroom scribbles, eller "shoe no. 1" är en kopia av mina favorit-party-boots. Badrumsklottret på hälen är en påminnelse om svunna partynätter och den speciella gemenskap man endast upplever på tjejernas gemensamma toaletter. Att sunkiga klubbtoaletter skulle vara något att sakna så.
Stella Sandberg - The concubine (2020)
Jag flyttade till Beijing för att utforska en del av mitt ursprung. I Beijing fann jag mer än vad jag kunnat önska. En hobby blev en livsstil och jag började studera på CAFA (Central Academy of Fine Arts). Det bästa beslutet jag tagit. Är man nyfiken på mer av min konst så hänger resten av mina tavlor på restaurang och bar Ling Long. (Riddargatan 6)
Min omgivning må konsumera mig men jag fortsätter vara stark.
Elsa Gregersdotter - Mother (2019)
I mitt konstnärskap strävar jag efter att skapa en bildvärld som berättar något om att vara människa, om blicken på människan och vad som förväntas av oss. Jag är utbildad fotograf och konstnär vid Akademin Valand i Göteborg.
I det här verket vill jag undersöka hur jag med hjälp av fotografiet kan närma mig min mor. Något händer mellan henne mig och kameran. Jag tänker på hennes roll som kvinna och mor och vad som förväntas av hennes utseende och yttre.
Sara Ocklind - Pacific 1 (2020)
I mitt arbete utforskar jag olika omgivningar och sambandet med människor. Jag är utbildad konstnär och arkitekt vid Edinburgh College of Art och Konstfack.
Pacific 1 ingår i en serie collage där jag arbetat med tidningsurklipp av hår. Konstverket är sedan utskrivet på fine art papper i en signerad limiterad upplaga på 20 exemplar.