Filip Lundin

FILIP LUNDIN

Filip Lundin grundade Sopköket 2015 som 23 åring och är utsedd av Aktuell Hållbarhet som 1 av 33 hållbarhetstalanger under 33 år, 2020.

Filip är en engagerad entreprenör med ett starkt driv och en kreativ ådra. Redan vid 16 års ålder föddes hans första affärsidé, men det är projektet Sopköket som har blivit hans första framgångsrika satsning, där idén har gått från koncept till verklighet. Med ett stort intresse för miljöfrågor och en passion för problemlösning har han gjort Sopköket till sitt hjärteprojekt.

Filip kombinerar sitt engagemang i Sopköket med deltidsstudier i Retail Management vid Handelshögskolan i Stockholm. Han är tacksam för de volontärer och kockar som bidragit till att göra Sopköket till vad det är idag.

SOPKÖKET

Filip är grundare och VD för Sopköket, en verksamhet som driver catering och restaurang på räddade råvaror. Deras fokus ligger på att minska matsvinnet, med målet att minst 50% av råvarorna som används i varje måltid ska vara räddade.

Samtidigt strävar de efter att skapa jobbtillfällen för människor som står utanför arbetsmarknaden, inklusive nyanlända och andra marginaliserade grupper, ofta med erfarenhet av matlagning och en vana att använda hela råvaran på ett hållbart sätt.

Sop köket arbetar även aktivt mot en nollvision för matsvinn, genom att till exempel erbjuda doggie bags vid mindre cateringevent och skänka mat till behövande.

Kolla på ett inslag från Tv4 nyheter där Filip gästar och delar med sig av kloka tips för att minska matsvinnet under jul!

Se klippet här.

FÖRELÄSNINGAR

Filip brinner för att sprida kunskap om cirkulär ekonomi och matsvinnsfrågan.

Han föreläser om att minska matsvinnet, hur du tar kontroll över köket, din tid och dina matrester. Han delar med sig av användbara tips kring hur du minskar matsvinnet i hushållet.

Här kan du se Filips olika föreläsningar:

  • Minskat matsvinn i hemmet

    I denna föreläsning delar Filip praktiska tips och tekniker för att minska matsvinnet hemma, inspirerat av kockarnas arbetsmetoder och smart användning av frysen. Den inkluderar även en Q&A-session och en digital kokbok som hjälper deltagare att organisera sitt kök och spara mat på nya sätt.

  • Cirkulär ekonomi som affärsstrategi

    Filip visar hur hållbarhet kan bli en vinstdrivande faktor i företag. Genom berättelser från Sopköket, där han lyckades fyrdubbla mängden räddat matsvinn och skänkta måltider under pandemin, ger han konkreta exempel på hur hållbarhet kan öka effektiviteten och lönsamheten.

  • Hållbart företagande för unga

    Denna föreläsning riktar sig till högstadie-, gymnasie- och universitetsstudenter, där Filip delar sina erfarenheter av att starta och driva ett hållbart företag utan startkapital. Han inspirerar unga att våga begå misstag och ger insikter i hur han byggt starka partnerskap med över 30 företag.

KUNDCASE

H&M

  • Julbord för H&M. Överblivna måltider skänktes till Filadelfiakyrkans härbärge.

Stockholms handelskammare

  • Lunchbuffé för Stockholms Handelskammare. 90 gäster. 60 skänkta måltider. 85 % räddade råvaror. 90 % ekologiskt.

REFERENSER

“Våra grannar, bästa matsamvetet! Trevligt, hållbart och gott. Rekommenderas alla som köper in mat till jobbet!”

Elisabeth Erler, Miljömärkning Sverige