Hur går det till att köpa samarbeten med influencers?

Utmaning!

Marknadschefen Pia på företaget Hållbar AB har tagit fram en ny ekologisk produkt som de vill marknadsföra till en håll bar och medveten målgrupp. Hållbar AB vill nu sprida sitt budskap om den nya produkten och har även behov av hjälp att förklara hur deras produkt fungerar. De vill såklart nå så många människor inom denna målgrupp som möjligt och tycker det är viktigt att det övriga innehållet i kanalen de syns i är hållbar också. Man vill ju inte synas bredvid ett spelbolag, tänker Pia.

Lösning!

Hållbar AB kontaktar Maria på Green Communication för att få hjälp.

Vad gör Green Communication?

Green Communication är representant och samlingspunkt för ett flertal influencers och sajter där den gemensamma nämnaren för dem är att de skriver om hållbara och hälsosamma ämnen, som till exempel ekologisk hudvård, vegansk mat, hållbar livsstil, minimalisk livsstil, feminism, hälsa osv. Här finns en presentation över det fantastiska Green-Teamet som går att boka samarbeten med.

Behovsanalys

Innan Green Communication kan presentera ett förslag för Hållbar AB , behövs det göras en noggrant utförd behovsanalys. Några av de frågor som Green Communication behöver veta är om Hållbar AB är;

Vad vill de uppnå med kampanjen - ska det vara en varumärkeskampanj eller ska de sälja produkter? Vill de öka sin länkkraft? Vilken tonalitet önskar de och vilket resultat önskas och när. Vilken budget har förtaget tänkt sig.

Rätt kanal är avgörande då den valda kanalen bör ha liknande innehåll med det som ska marknadsföras. Det är viktigt att budskapet och innehållet stämmer bra överens såväl för kunden, influencern, sajten som för målgruppen.

Kampanjplan

En kampanjplan presenteras för Pia med idé på utförande, en tidsplan, estimerad räckvidd, kostnad och ungefärliga förväntningar på resultat.

Förberedelse

Eventuellt behövs produkttest skickas till sajt/influencer. Hållbar AB och influencern/a och/eller sajten godkänner sedan tidsplan, pris, budskap och övriga förväntningar på samarbetet. Alla kommersiella budskap annonsmärks såklart!

Kampanjstart

Kampanjen startar! Influencerns och/eller sajternas följare får då ta del budskapet som hen skriver/visar om produkten, var den går att köpa och annan information som Hållbar AB och kanalen har bestämt. Vi lägger stort engagemang i detta så det ska bli en så bra och lyckad kampanj som möjligt!

Uppföljning

Efter kampanjen är avslutad, skickar Green Communication en summering på de överenskomna parametrarna och gör en avstämning så kampanjen gick enligt förväntan och eventuell planering framåt.


Varför Green Communication?

Här får du personlig service och lång erfarenhet och kunskap om influencer marketing, marknadsföring generellt och såklart hållbarhetsfrågor! Vi har hjärtat med i varje möte och varje beslut. Vi vill att du som kund, influencer, sajtägare eller annan samarbetsparter till oss ska få det allra bästa bemötandet. Kunskapen är bred inom media, försäljning och hållbarhet.

Det personliga engagemanget från oss alla är stort och hjärtligt! Ingen kärlek - inga bra resultat!

Vad är Hållbarhet för oss?

Hållbarhet för oss är att klimatet, ekonomin och den sociala hållbarheten tas i beaktning. Allt detta står våra influencers och sajter för. Du kommer aldrig hitta en influencer som skriver eller pratar om till exempel kroppsfixering, uppmanar till onödig konsumtion eller som på annat sätt skadar människan eller planeten. Alla samarbeten och artiklar annonsmärkt enligt marknadsföringslagen. Så kallade barters tackar vi nej till då vi värderar arbetet som profilerna lägger ned väldigt högt.

De globala hållbarhetsmål vi fokuserar på är Klimatet, hälsan och jämställdhet. Våra hjärtan brinner lite extra för dessa frågor ❤️ Det vill säga följande globala hållbarhetsmål SDG 3 SDG 5 och SDG 13.

Välkommen att kontakta oss!

Föregående
Föregående

1998, året jag lärde mig att min kropp inte bara var min

Nästa
Nästa

Kärlek till aromaterapi