Topp 5 råd för att lyckas med influencer marketing

Topp 5 bästa tips för att lyckas med hållbar influencer marketing.

Bild: Maria Ingels Carlsson, vd och grundare av Green Communication

Här kommer mina topp 5 bästa råd till dig för att din influencer marketing-kampanj ska bli succé:

🏆 Våga tänk långsiktigt. Inte köper du bara en helsida i en tidning och förväntar dig en kioskvältare? - Tänk fler nedslag, bygg relation med byrån och profilen för att hitta bästa sättet att snacka med profilens följare.

🏆 Våga tänk bort antalet följare. Tänk istället vad som bjuds i kanalen: matchar det ditt budskap och varumärke? Kommer följarna att gilla/köpa/förstå din produkt/tjänst/varumärke? Kanske bättre ibland med färre men värre antal följare. Annars fungerar det för det mesta att köpa till följare kopplat till det kontot du önskar.

🏆 När du har lämnat din brief till byrån/profilen, lita på processen! Peta inte i produktionen och därmed riskera att döda kreativiteten och glädjen att samarbeta. Hon/han vet vad hon/han gör och finns en agentur, så kollar de att alla punkter i briefen följs.

🏆 Tänk på att du köper allt som oftast all inclusive. Det vill säga produktion, räckvidd och rapporterin ingår i samma peng. Det kan ge en hint om att du förmodligen har fått mycket för dina pengar, så en ödmjukhet i det tjänar vi alla på.

🏆 Lyssna på proffsen! Det är inte lätt att kunna allt, men vi på GC kan influencer marketing (DET är vi säkra på i alla fall). Våra profiler kan också det PLUS vad deras följare gillar och inte gillar. Använd gärna den kunskapen och erfarenheten så ökar dina chanser att din kampanj blir en kioskvältare.

Kontakta oss gärna om du vill ha goda råd för att lyckas med din kampanj!

Föregående
Föregående

Uppdatering från GC

Nästa
Nästa

Kön bestämmer lön. Fortfarande.