När det enkla är svaret..

Johanna Palmqvist

Johanna Palmqvist

Vi är stolta att presentera Johanna Palmqvist som är gästbloggare idag! Hon är utbildad beteendevetare, mindfulness- och mediyogainstruktör. Hon är även certifierad inom kommunikation och bemötande samt har en lång erfarenhet av att coacha, hålla föreläsningar och utbildningar.

Utan hållbara människor inget hållbart företag, eller samhälle - Vi på Green Communication håller med! Varsågoda:

Varför är det enkla så svårt?

Tänk om någon uppfann ett helt ofarligt och gratis ”piller” som gjorde att varje medarbetare presterade 10–15 % bättre på arbetet. Vore det då inte självklart att alla företag såg till att medarbetarna hade tillgång till det? Det är ändå varje vinstdrivande företags yttersta uppgift att se till att gå med vinst och denna enkla handling skulle ge direkt skillnad på sista raden!

 

Frågan är hur många företag som verkligen skulle använda sig av denna enkla möjlighet? Ibland tycks det som att ju svårare och dyrare aktiviteterna är, desto mer ”värda” är de att genomföra medan de enkla aktiviteterna aldrig ens kommer upp på agendan. Kan det vara så att de enkla och billiga aktiviteterna inte anses tillräckligt ”seriösa” eller trovärdiga för att ens beaktas?

 

Nu är det så fint att det redan finns en enkel och helt gratis aktivitet som kan få både medarbetare och chefer att prestera bättre! På köpet får man också medarbetare som mår bättre och blir mer hållbara (vilket även minskar bolagets kostnader för sjukskrivningar och ersättningsrekryteringar).

Min fundering är;

Varför finns det inte ett större intresse hos företag att erbjuda sina medarbetare detta trots att både produktiviteten ökar och kostnaderna minskar?

 

Vad är det jag pratar om? Jo, det är något av det mest naturliga för oss människor, nämligen andningen! Denna automatiska aktivitet som vi alla genomför ca 20 000 gånger per dygn, 365 dagar per år. Det är det första vi gör när vi föds och det sista som lämnar oss när vi dör. Däremellan ägnar vi den dock relativt lite uppmärksamhet så länge den fungerar som den ska. Inte förrän vi får astma, KOL eller, det kanske mest aktuella just nu, Covid 19, blir det plötsligt tydligt hur viktigt det är för både hjärna och kropp att andningen fungerar. I samma ögonblick som andningen slutar fungera kan inte längre kropp och hjärna syresätta sig och vi tappar förmågan att prestera både mentalt och fysiskt.

 

I Sverige, idag, har de allra flesta vuxna en andning som kan benämnas ”dysfunktionell”. Exempel på ett dysfunktionellt andningsmönster kan tex vara att andningen är oregelbundet, sker genom munnen, är för snabb eller för ytligt eller att andningen sker för högt upp i bröstkorgen så att lungornas kapacitet inte utnyttjas på bästa sätt. Detta innebär att det finns potential för de allra flesta att förbättra sin andning och därigenom öka förmågan prestera bättre och må bättre.

 

Förutom att en dysfunktionell andning påverkar syresättningen till hjärnan och musklerna så har andningen också en direkt koppling till stress och det autonoma nervsystemet. Stress är idag ett samhällsproblem som inte bara skapar problem för individen utan också driver enorma kostnader för företag och samhälle samt minskar produktiviteten hos medarbetare och chefer. Förutom den direkt stressrelaterade ohälsan som tex utmattningsdepression, huvudvärk och sömnsvårigheter, är stress ofta även en underliggande faktor vid högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar och flera andra vanliga sjukdomstillstånd. Så snart hjärnan uppfattar fara eller hot är andningen något av det första som påverkas men även det omvända sambandet finns. När andningsmönstret är dysfunktionellt så triggar det kroppens stressystem och SKAPAR stress.

 

Genom att öka medvetenheten om det egna andningsmönstret går det att välja att andas på ett sätt som är anpassat för situationen. En optimal andning påverkar stressreaktionen, ökar prestationsförmågan, gör tankarna klarare och leder till bättre val och prioriteringar.

 

Hur kan då företag hjälpa sina medarbetare att förändra sina andningsmönster för att förbättra förutsättningarna för både individ och företag? Ja, självklart går det att ta in ”ett proffs” som kan berätta om hur andningen fungerar och motivera varför det är viktigt med en förändring, men företagen kan även med små medel börja skapa förändring. Som med all förändring är resultatet starkt beroende av om förändringsarbetet är förankrat i ledningen, om arbetet kommuniceras från ledningshåll och kanske viktigast av allt, om ledningen också deltar aktivt i förändringsaktiviteterna. Men, kom ihåg; Keep it simple!

 

1.     Det första steget är att skapa en medvetenhet.

·      Börja prata om vikten av att andas på ett bra sätt. Låt inte bristen på kunskap bli ett hinder.  Be någon medarbetare som har ett extra intresse för området att kolla upp lite fakta om andning och dela detta i bolaget. Visa att ni tycker det är viktigt för individ och verksamhet att det finns tillräckligt med energi i ”systemet”.

·      Skapa påminnelser för alla att göra minst en daglig ”andningscheckin”. Kommunicera tex. en tidpunkt när alla gemensamt stannar upp och iakttar sin andning. Eller föreslå att innan man går på lunch ”ska” alla iaktta sin egen andning för att bli medveten om hur den fungerar.

2.     Det andra steget är att uppmuntra och underlätta förändringen. Det kan vara så enkelt som att man startar upp varje ny vecka med 5 minuters gemensam andningsträning. Det skulle kunna se ut så här:

·      Börja med två minuters iakttagande av hur andningen är, låt andningen succesivt bli långsammare och djupare och ta sedan 3 minuter där alla andas medvetet och regelbundet, 5 sek in och 5 sek ut.

·      Alternativt kan man inleda vissa möten med en minuts tystnad där alla fokuserar på sin andning. Detta skapar en helt annan ingång i mötena än att alla kommer in med sina olika upplevelser och ska försöka hitta ett gemensamt fokus.

3.     Det tredje steget kan vara att skapa ett fysiskt utrymme som uppmuntrar till att stanna upp, reflektera och andningsträna. Varför inte ta ett mötesrum eller ett annat utrymme och skapa ett ”andrum” eller en ”laddningsstation”? En skön miljö där det är lätt att stilla sig och blicka inåt för en stund. Undersökningar visar att medarbetarna är mycket mer benägna att fortsätta med nya rutiner OM det finns möjligheter för dem att göra det på arbetsplatsen jämfört med om rutinerna ska genomföras på fritiden i hemmet.

 

Hur svårt kan det enkla vara? Att erbjuda medarbetarna support för att förbättra andningen behöver inte vara svårt och det är dessutom en ren vinstaffär för förtaget! OM det nu ändå inte känns som en självklarhet så finns en bra fråga att gå vidare med och det är:

 

Vad är det som hindrar oss från att genomföra förändringen? Ta sedan några djupa andetag och känn och tänk igenom svaren, sen är det bara att ta nästa steg.

 

Lycka till!

 Välkommen att kontakta mig via www.Inspirandrum.se . Jag håller coachande samtal online och föreläsningar på temat stress och hållbara människor.

//Johanna – Beteendevetare och stresskonsult

Föregående
Föregående

Att utöva Aktiv feminism

Nästa
Nästa

Du duger inte som du är!